fbpx
skip to Main Content
Sida 73

Det här var Tubecon – Sveriges första influencer-event

Allt började här. Det här är en reklamfilm som vi gjorde inför första Tubecon-eventet någonsin i Sverige.

Den 6 januari 2016 samlades totalt cirka 4 000 personer på Stockholmsmässan i Älvsjö för att få träffa sina internetidoler. I verkligheten. Aftonbladet-rubriken blev ”Kaos på YouTube-mässa”.

Hösten 2016 åkte vi ut på en rikstäckande turné. Eventen ägde rum i allt från stora arenor till små gympasalar runt om i landet. Det här är turnéproducenten Johan Lundstens vlogg från första turnéstoppet i Västerås.

Tubecon Sverige var aktivt 2016-2017. När turnébussen stannade för sista gången hade vi arrangerat totalt 17 olika evenemang i 15 olika städer med närmare 25 000 besökare. Det här är ytterligare ett klipp från Tubecon-turnén 2016 – som jag själv tycker fångar känslan av att vara på plats. Mycket skrik, skratt och glädjetårar.

Tubecon har sedan dess fortsatt växa internationellt. Det som en gång startade i Finland tog vägen via Sverige och finns nu bland annat även i Spanien. Ännu ett bevis på att influencers spelar en stor roll för barn och unga världen över.

Kul att du har hittat hit 👋🏼

Det här är en del av extramaterialet till boken Uppfödd på nätet – Lär känna den sociala generationenKlicka här för att beställa ditt signerade exemplar. Du hittar självklart även boken på Adlibris, Akademibokhandeln samt Bokus.

Back To Top